Przestrzeń odkrywcy w przedszkolu – doświadczenia i eksperymenty jako narzędzia uwalniające naturalną ciekawość dzieci

Dzieci posiadają niezwykłą, naturalną umiejętność i potrzebę odkrywania otaczającego ich świata. Skakanie przez kałuże, zbieranie kasztanów, tworzenie domowych hodowli ślimaków, wywoływanie echa z lasu i łapanie drobinek kurzu… Co możemy zrobić, aby pielęgnować te wspaniałe kompetencje odkrywcy? Jak uwalniać i wspierać naturalną ciekawość dziecka? Jak wspierać je w samodzielnym poznawaniu świata? Stwórzmy ku temu przestrzeń! Kurs ten powstał po to, aby zachęcić Was do wykonywania prostych eksperymentów, wspólnych badań i przyrodniczych obserwacji oraz po to, aby pokazać Wam jak w prosty sposób przygotować i przeprowadzić takie warsztaty dla całej grupy przedszkolnej – małym nakładem czasu i środków.

Zajęcia przyrodniczo-badawcze sprzyjają wielokierunkowej aktywności dziecka – zarówno technicznej, poprzez tworzenie prostych konstrukcji tłumaczących poszczególne zjawiska, a także emocjonalnej, ponieważ zaskoczenie, zniecierpliwienie i moc entuzjazmu są ich nieodłączną częścią. Co więcej, pomagają budować poczucie sprawczości u dzieci i uczą myślenia przyczynowo-skutkowego. Wspólne eksperymentowanie jest świetnym narzędziem do wywołania efektu WOW, czyli momentu zaskoczenia, dzięki któremu najwięcej zapamiętujemy.

Uczestnicząc w kursie zdobędziesz wiedzę o tym, jak wykorzystać przedmioty codziennego użytku podczas zajęć badawczych, jak w 10 minut zamienić salę przedszkolną w laboratorium i jakie laboratoryjne skarby kryją niepozorne przedszkolne (i kuchenne!) szafki. Nauczysz się wykonywać proste i atrakcyjne eksperymenty i dowiesz się, jak zaplanować atrakcyjne zajęcia przyrodnicze z efektem WOW. I co najważniejsze, dowiesz się jak je przygotować, aby zaoszczędzić czas i jak przeprowadzić zajęcia, aby uczestniczyć mogła cała grupa.

Kurs nie tylko ułatwi Ci wprowadzenie dzieci w świat nauki, ale też rozwijanie ich kompetencji dedukcyjnych, poczucia sprawczości, wzmacniania poczucia własnej wartości. Gotowa, gotowy na nowe doświadczenia?

Program szkolenia
Przestrzeń Odkrywcy w przedszkolu – od czego zacząć?
Zabawy badawcze w przedszkolu – od czego zacząć? Niezbędnik eksperymentatora
Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci podczas zabaw badawczych?
Warsztaty z dziećmi. Ustalamy zasady bezpieczeństwa.
Test 1: Zabawy badawcze – od czego zacząć? Zasady bezpieczeństwa i niezbędnik eksperymentatora
Eksperymenty z wodą
Magiczne gwiazdki
Warsztaty z dziećmi. Magiczne gwiazdki.
Woda wędrowniczka
Sprytne ołówki
Warsztaty z dziećmi. Sprytne ołówki
Czarodziejskie kartoniki
Pływające spinacze
Uciekający brokat
Warsztaty z dziećmi. Uciekający brokat
Barwniki do eksperymentów + kolorowa piana
Warsztaty z dziećmi. Kolorowa piana
Perełki w oleju
Warsztaty z dziećmi. Perełki w oleju
Test 2: Eksperymenty z wodą
Chemia od kuchni
Rosnąca piana
Kolorowe wulkany
Warsztaty z dziećmi. Kolorowe wulkany
Zaczarowane kolory
Cukierkowa tęcza
Podsumowanie
Test 3: Chemia od kuchni

Prowadząca

Justyna Karpińska
Justyna Karpińska
Justyna Karpińska
Eksperymenty na każdą okazję, czyli sprawdzone sposoby i pomysły na wzbogacenie przedszkolnych wydarzeń
Przestrzeń odkrywcy w przedszkolu – doświadczenia i eksperymenty jako narzędzia uwalniające naturalną ciekawość dzieci

Jestem biotechnolożką i edukatorką, która połączyła przyrodnicze zamiłowania z pasją do pracy z ludźmi, zwłaszcza tymi najmłodszymi. Swoje pierwsze warsztaty badawcze z dziećmi realizowałam pod opieką prof. zw. dr hab. Aleksandra Nalaskowskiego z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jestem autorką projektu Nauka Jest Fajna! oraz scenariuszy warsztatów edukacyjnych z zakresu alternatywnej edukacji przyrodniczej. Na co dzień pomagam dzieciom uwalniać naturalną ciekawość i odkrywać radość uczenia się – w szkołach, przedszkolach i otwartych przestrzeniach. Swoimi działaniami przekonuję, że nauka towarzyszy nam na każdym kroku i że, odpowiednio podana, dostarcza mnóstwa radości i na długo zapada w pamięci. W moich warsztatach, w ciągu dwóch lat, wzięło udział już blisko 3 000 dzieci w wieku 3-13 lat.

Sprawdź jak uczestnicy oceniają nasze szkolenia

Bardzo podobał mi się kurs o eksperymentach, czekałam na tego typu kurs. Robiłam w przedszkolu 2 doświadczenia z wymienionych w kursie eksperymentów i na pewno resztę również wykorzystam w pracy z moimi dziećmi z grupy.

Marta

Bardzo ciekawy i przydatny kurs w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego. Dodatkowo profesjonalne, dokładne a zarazem przystępne poprowadzenie kursu.

Ania

uczestniczka szkolenia

Doświadczenia, które poznałam podczas kursu będę przeprowadzać z dziećmi podczas zajęć. Jestem przekonana, że dzieci będą zachwycone i bardzo zaangażowane w tak ciekawe eksperymenty. Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w tym kursie.

Bernarda

uczestniczka szkolenia

Kurs bardzo przydatny, praktyczny i pomocny w pracy badawczej dzieci z pomocą nauczycielki wychowania przedszkolnego. Rozwija potencjał intelektualny dzieci, logiczne myślenie, percepcję i pamięć analizatora wzrokowego i słuchowego, funkcje poznawcze, integruje społecznie dzieci .

Danuta

uczestniczka szkolenia

Bardzo przydatne przykłady prostych eksperymentów dla przedszkolaków, które pobudzą dzieci do poszukiwania, dociekania, stawiania hipotez i ich udowadniania oraz wnioskowania. Istotne jest również bezpieczeństwo dzieci i zasady przeprowadzania tych eksperymentów.

Wiesława

uczestniczka szkolenia

Cieszę się bardzo, że za sprawą tak łatwych do przygotowania eksperymentów, będę mogła sprawić radość moim małym podopiecznym. A możliwość przeżywania i odkrywania nowych doświadczeń z pewnością przyczyni się do rozwoju ich inwencji twórczej i pomysłowości w codziennym przedszkolnym działaniu.

Dorota

uczestniczka szkolenia

Przyłącz się do społeczności 3 000 nauczycieli korzystających z programu EduAkcja!