O znaczeniu wyobraźni twórczej w rozwoju dzieci

Trudno sobie wyobrazić (no właśnie, wyobrazić!) twórczą zabawę bez udziału wyobraźni. To dzięki niej zwykły patyk raz staje się mieczem świetlnym w świecie Gwiezdnych Wojen, innym razem łyżką, którą trzeba zamieszać Veritaserum – potężny eliksir prawdy. Ale czy wyobraźnia jest tylko motorem napędzającym dziecięcą zabawę? Dzięki badaniom mającym ponad stuletnią tradycję wiemy, że zdolności wyobrażeniowe pomagają również w procesie uczenia się.

Jednak przykład Alberta Einsteina, z jego słynnym eksperymentowaniem w wyobraźni, dzięki któremu możliwe było sformułowanie teorii względności, nie wszystkich przekonuje. Dlatego w trakcie tego kursu nie będziemy rozstrzygać, czy rację miał Einstein pisząc, że wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy.

Nasze myślenie i działanie ukierunkujemy na zrozumienie znaczenia, wartości wyobraźni w procesie uczenia się i nauczania oraz rozwoju społecznym dzieci. Uczestnicząc w kursie zdobędziesz więc wiedzę, m.in. o etapach rozwoju zdolności wyobrażeniowych, przejawach oraz sprawdzonych metodach wspierania tego rozwoju.

Rozwiniesz umiejętności niezbędne do przygotowania własnego, autorskiego programu rozwijania zdolności wyobrażeniowych dostosowanego do potrzeb grupy, z którą pracujesz. Wreszcie, zdobędziesz inspiracje i wskazówki metodyczne dotyczącego tego, jak ‘gimnastykować’ wyobraźnię dzieci w wieku przedszkolnym. Ale uwaga! W trakcie kursu nie zawaham się też użyć Twojej wyobraźni. Podejmujesz wyzwanie?

Program kursu
Wyobraźnia
Test 1: Wyobraźnia
W jak wyobraźnia. Zajęcia z dziećmi.
Myślenie dywergencyjne
Test 2: Myślenie dywergencyjne
Ćwiczymy płynność, giętkość i oryginalność myślenia. Zajęcia z dziećmi
Myślenie kombinatoryczne
Test 3: Myślenie kombinatoryczne
Myślenie kombinatoryczne – zabawy transformacyjno-konstrukcyjne. Zajęcia z dziećmi.
Książka obraz(k)owa.
Test 4: Książka obraz(k)owa
Książka obraz(k)owa. Zajęcia z dziećmi
Myślenie pytajne
Myślenie pytajne. Zajęcia z dziećmi
Test 5: Myślenie pytajne.

Prowadząca

dr Monika Just
dr Monika Just
dr Monika Just
O znaczeniu wyobraźni twórczej w rozwoju dzieci

Jestem pedagogiem dziecięcym, dydaktykiem współpracującym z Uniwersytetem Łódzkim i Akademią Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi. Prowadzę zajęcia z metodyk przedmiotowych edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, a także z zakresu rozwijania kompetencji miękkich, twórczego rozwiązywania problemów i metod aktywizujących myślenie. Moja codzienna praca to łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką i popularyzowanie psychopedagogiki twórczości w edukacji. Jako trener twórczości i licencjonowany superwizor Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności realizuję warsztaty i szkolenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych, pobudzające myślenie twórcze, ze szczególnym wykorzystaniem analogii i metafor. Bardzo lubię pracę z dziećmi ponieważ mogę odkrywać w nich kreatywność i drzemiący twórczy potencjał!

Sprawdź jak uczestnicy oceniają nasze szkolenia

Kurs prowadzony przez panią Monikę był bardzo dobrze przygotowany ze strony metodycznej i merytorycznej. To bardzo dobra podpowiedź, w jaki sposób rozwijać wyobraźnię twórczą talent, pasję i ciekawość poznawczą u małych dzieci.

Dorota

uczestniczka szkolenia

Bardzo ciekawe i przydatne informacje. Napewno będzie mi łatwiej prowadzić zajęcia z większą wyobraźnią.

Katarzyna

uczestniczka szkolenia

Bardo pomysłowy i dobrze skonstruowany test. Trzeba również wspomnieć o świetnie przedstawionej tematyce w filmach, które wiele mogą nauczyć.

Maria

uczestniczka szkolenia

Treści przystępnie przekazane i poparte przykładami. Tematyka ciekawa i bardzo ważna w pracy z małymi dziećmi.

Agata

uczestniczka szkolenia

Szkolenie na bardzo wysokim poziomie. Prowadząca sympatyczna, często z humorem integrowała treści teoretyczne z praktycznymi – wielkość przykładów. Uważam, że wiedzę, którą zdobyłam na temat wyobraźni wykorzystam w pracy z dziećmi w przedszkolu.

Elżbieta

uczestniczka szkolenia

Przyłącz się do społeczności 3 000 nauczycieli korzystających z programu EduAkcja!